blok-oranje-rood

Column: Je blijft je verbazen in het voetbal

blok-oranje-rood

Bijna niemand weet het, maar in de Zeister bossen ontstaat het Silicon Valley voor de Nederlandse sport. Vlakbij de KNVB Campus, in een voormalig lesgebouw, werken startups met nieuwe technologieën aan producten die de sport beter, leuker, en spannender gaan maken. Deze ontwikkeling past in de wens van consumenten om hun sportbeleving zo persoonlijk mogelijk te ervaren. Ik merk het ook aan mijzelf. Een paar jaar geleden moest ik niks hebben van skiërs met helmcamera’s die hun verrichtingen via sociale media-kanalen deelden of kennissen die hun hardlooprondje op Facebook plaatsten. ‘Uitslovers,’ dacht ik. Maar sinds ik zelf een ‘tooltje’ heb ontdekt waarmee ik mijn wielrentochten in vogelvlucht kan volgen en alles van mijn eigen prestatie kan meten, ben ik een van hen geworden.

Met die reden zit ik in een speciaal team van NOC*NSF, dat zich bezighoudt met de invoering van structurele veranderingen binnen de sport. Inmiddels heeft dat een eerste actieplan opgeleverd, waarmee we de sport (en het voetbal) vanuit de bonden anders willen benaderen. Creatiever, progressiever en innovatiever. Wat dat concreet betekent vertalen we op dit moment naar het voetbal. Zo gaat de KNVB een mogelijke samenwerking aan met een Nederlandse startup, die vorige week een investering van 1,8 miljoen euro ophaalde en voetbalwedstrijden scant om vervolgens met algoritmen de kwaliteit van voetballers te bepalen. Memphis Depay maakte zijn keuze voor Olympique Lyonnais op basis van hun informatie (in plaats van Sevilla). Maar ook daarbuiten zetten we de deuren wagenwijd open voor vernieuwing in het voetbal. Zo zijn we bijvoorbeeld aan het experimenteren met geautomatiseerde videosystemen langs voetbalvelden waarmee wedstrijden automatisch zijn te registreren in een verslag. Via Voetbal.nl of sociale media kun je vervolgens acties en doelpunten delen met anderen. Binnenkort vertel ik je daar meer over. We zijn namelijk van plan om deze videosystemen breed in het zetten bij verenigingen in het amateurvoetbal.

Ook de startups die op dit moment een plekje bemachtigen in het oude bondsgebouw in Zeist maken onderdeel uit van het plan om meer innovatiekracht te ontwikkelen voor de sport en het voetbal in het bijzonder. Ze zijn bezig met allerlei toepassingen die de persoonlijke beleving van voetbal naar een next level brengen. Denk daarbij onder meer aan app’s waarmee je net zo makkelijk een veldje regelt voor een wedstrijdje met vrienden, als ziet hoeveel meter je hebt gelopen in de wedstrijd of het aantal keren krijgt uitgerekend dat je in balbezit was en hoeveel kansen je hebt gecreëerd. Daardoor ben je bewuster betrokken bij wat je doet, de uitdagingen die je jezelf stelt en de resultaten die je boekt. Het komt erop neer dat je jezelf voortdurend kunt blijven verbazen. Dat is een enorme kick en het allermooiste excuus om je voetbalavonturen met zo veel mogelijk vrienden te delen.

Like?

Jan Dirk van der Zee is directeur amateurvoetbal KNVB. In zijn wekelijkse column bericht Jan Dirk over alles wat voetbal mooi maakt (en soms lastig) en geeft hij zijn kijk op het voetbal en het verenigingsleven. Reageren? Dat kan via jandirk.vanderzee@knvb.nl.

Vind ik leuk 0