Project-Z: hulp bij planning en structuur aanbrengen van huiswerk

Er wordt in het algemeen best veel gevraagd van kinderen. Eerst een drukke schooldag, dan is er huiswerk, sport en hobby’s. En een beetje relaxen en afspreken met vrienden is ook fijn. Maar hoe deelt een kind zijn of haar week dan in? En hoe gaan ze om met verleidingen als telefoons, games en social media? Het helpt als een kind leert om structuur aan te brengen in een week. Zodat huiswerk op tijd af is, toetsen zijn voorbereid en er ook voldoende tijd overblijft voor sport en ontspanning. Project-Z helpt hierbij. We starten vanaf 1 september op het sportpark van FC Zutphen.

Voor wie is Project-Z?

Project-Z richt zich op jongeren in het voortgezet onderwijs, die moeite hebben met het maken van een planning voor het huiswerk of het leren voor toetsen. Vaak gaan bij deze jongeren de verleidingen van telefoon, games en sociale media ten koste van hun schoolresultaten. Het kan ook zijn dat de thuissituatie van deze jongeren het maken van huiswerk in de weg staat.Sommige gezinnen zetten huiswerkbegeleiding, bijles en examentrainingen in, om zo de kansen op een diploma voor hun kind als het ware te ‘verzekeren’. Maar dat kost vaak veel geld. Veel gezinnen hebben deze mogelijkheden niet. Of ze moeten er moeilijke financiële keuzes voor maken. Project-Z biedt laagdrempelige huiswerk coaching, die onderdeel uitmaakt van een breder programma dat bijdraagt aan gezond opgroeien. Naast de rust en structuur die nodig is om op een geconcentreerde en effectieve manier huiswerk te maken, is er ook ruimte voor begeleide ontspanning en het eten van een gezonde maaltijd.

Info en kosten

Project-Z biedt géén bijles of ondersteuning op specifieke kennis. We kunnen hiervoor wel bemiddelen bij externe instanties en bij school. Deelname aan Project-Z kost 30 euro per persoon, per maand.

• Locatie: Sportpark ‘t Meijerink
  • Er is ruimte voor 16 kinderen (2 groepen van 8)
  • Twee dagen per week: maandag en donderdag
  • Coaches zijn studentes Pedagogiek van Hogeschool Windesheim of vrijwilligers met een pedagogische achtergrond

Programma

De kinderen, vaak van leerjaar 1 of 2 van het middelbaar onderwijs, worden door een coach 2 middagen per week geholpen bij het plannen van het huiswerk. Daarna maken ze hun huiswerk. Ondertussen is er tijd voor ontspanning en/of sporten. We sluiten de middag af met een maaltijd in het clubhuis.

Eerst even stoom afblazen

Op maandag- en donderdagmiddag zijn de kinderen vanaf 14:00 uur welkom op Sportpark ’t Meijerink. Ze krijgen wat te drinken en een (gezonde) snack. Daarna delen ze tot 15:00 uur zelf hun tijd in. Even stoom afblazen van een drukke schooldag. Een potje voetballen, gamen op de PlayStation of gewoon even lekker Whatsappen met vrienden of vriendinnen.

Blok 1: begeleiding bij het plannen

Om 15.00 uur start het eerste blok van 45 minuten. De kinderen krijgen hulp bij het plannen van het huiswerk. Vervolgens maken ze hun huiswerk.

Ontspanning

Van 15.45 uur tot 16.15 is er een ontspannende of sportieve activiteit. Even samen het hoofd leeg maken en lekker bewegen.

Blok 2: huiswerk maken

Daarna start blok 2, van 16.15 uur tot 17.00 uur zijn. Deze tijd wordt besteed aan het maken van huiswerk.

Afsluiting: gezellig samen eten

Als afsluiter eten de kinderen samen met de coach. Na het schoonmaken en de afwas zit het programma erop.

Locatie: Sportpark ‘t Meijerink

Sinds 2012 is Sportpark ‘t Meijerink de thuisbasis van voetbalclub FC Zutphen. We hebben met Sportpark ‘t Meijerink een moderne accommodatie met uitstekende voetbalfaciliteiten. En dankzij de hulp van veel leden is er de afgelopen jaren steeds meer sfeer aangebracht in en rondom het clubhuis. Dat vinden we belangrijk. Want bij FC Zutphen kun je lekker voetballen, zijn we maatschappelijk betrokken en is het bovendien erg gezellig.

Coach / begeleider gezocht

We zoeken nog een coach / begeleider voor de deelnemers. Als coach krijg je daarbij ondersteuning van de organisatie van Project-Z. We hopen dat er ook een student Pedagogiek aansluit. Als coach / begeleider ontvang je een kleine vergoeding. Ook krijg je tweemaal per week een avondmaaltijd, samen met de deelnemers. Lijkt je dit leuk en heb je affiniteit met middelbare scholieren of ervaring als leraar of een andere pedagogische achtergrond? Neem dan contact op met Michiel van der Beek: 06-10576745.

Meer info en aanmelden

Wil je je (kind) aanmelden of eerst meer weten over Project-Z? Kijk op www.project-z.nl of neem contact op met Anno Waterlander van Project-Z: 06-51614000 of info@awaterlander.nl.