FC Zutphen kiest bewust voor duurzaamheid

FC Zutphen zet vol in op duurzaamheid. Een van de eerste stappen die we zetten is de plaatsing van ruim 18 meter zonnepanelen. Deze panelen zorgen op een schone manier voor de opwekking van energie en voor luchtzuivering (CO2-reductie).

Maatschappelijke rol

‘Deze stap past in de filosofie van onze club en de nieuwe koers die we zijn ingeslagen’, vertelt voorzitter Herman Tuininga. ‘We zijn ons goed bewust van onze maatschappelijke rol. Verduurzaming is daar een belangrijk onderdeel van. We genieten van de voetbalsport, maar we willen ook dat onze kinderen en kleinkinderen tot in de lengte van jaren lekker blijven voetballen. Om dat mogelijk te maken zorgen we voor een groene en gezonde accommodatie. En het geld dat we op termijn besparen investeren we in het voetballen. Vooral in de opleiding van jeugdspelers en trainers’.

Green Boarding

FC Zutphen krijgt als eerste club in de omgeving ruim 18 meter Green Boarding, in de vorm van een led-scherm en 2 kantelbare panelen. Bij voetbalwedstrijden en activiteiten zie je tussen de dug-outs langs het hoofdveld reclameborden met daartussenin een groot led-scherm met afwisselende reclame boodschappen. Na afloop van de activiteit of wedstrijd kantelt de boarding en verschijnen er 2 grote zonnepanelen.

Goed voor het milieu

‘Dankzij deze techniek wekken we energie op en maken we de lucht schoner. Dat is goed voor het milieu en op langere termijn ook voor onze portemonnee, want de advertentieopbrengsten zetten we direct in om onze club te verduurzamen’, zegt Aloys Rouweler, bestuurslid commerciële zaken. ‘Ook geeft het ons de mogelijkheid om sponsors aan ons te binden die net als wij willen investeren in verduurzaming. Sponsors kunnen een plek reserveren op de boarding. ‘Ook hiervoor willen we graag een duurzame samenwerking aangaan met sponsors. We kiezen met dit initiatief heel bewust voor een groene en gezonde toekomst’.

Samenwerking met Softs

Het bedrijf Softs maakt deze vorm van verduurzaming mogelijk. Softs richt zich op grote voetbalclubs en kwam zo ook bij FC Zutphen uit. Ze hebben al een aantal voetbalclubs geholpen bij de plaatsing van de zonnepanelen. Omdat het bedrijf landelijk werkt kan het dankzij een partnerschap met een reclamebureau zorgen voor lokale, regionale en landelijke sponsors. FC Zutphen en Softs tekenden vandaag hun samenwerkingsovereenkomst.

Meer initiatieven

FC Zutphen werkt ook aan de plaatsing van led-verlichting op het sportpark. ‘Dat is inderdaad een ander initiatief. Verder onderzoeken we de mogelijkheid om ook op het dak van ons clubhuis zonnepanelen te plaatsen’, vertelt Tuininga enthousiast.