FC Zutphen JO12-1G: samen sterk (en herfstkampioen)

Zaterdag 3 oktober 2020. Op deze druilerige dag staat op het winderige Sportpark ‘t Meijerink slechts een handjevol toeschouwers langs de lijn. En dat terwijl de JO12-1G in de hoofdklasse zijn kampioenswedstrijd speelt tegen DZC JO12-1. Een vreemde en beetje spookachtige situatie, want het normale beeld is dat er ook langs de lijn een team  staat.

Maar overal is een oplossing voor! En zo wordt door Jeroen O., cameraman en commentator in één, een Instagram livestream opgezet, zodat de supporters thuis de wedstrijd toch kunnen bijwonen. Gelukkig maar, want dit hadden we niet willen missen: wat hebben we genoten van onze toppers!

De voorbespreking is blijkbaar kristalhelder geweest, want FC Zutphen begint de wedstrijd met het mes tussen de tanden. Vanaf het 1e fluitsignaal wordt er fel druk gezet en probeert de JO12-1G meteen het spel te maken. De intenties zijn goed, maar de voetbalmachine moet nog een beetje op gang komen. Doordat de goal aan onze kant nog niet wil vallen, blijft DZC overeind en komen ze er ook een aantal keren gevaarlijk uit. Maar gelukkig wordt er steeds tijdig omgeschakeld, wordt er solide verdedigd en houdt goalie Tristan zijn goal met knappe reddingen schoon.

Vanaf de zijlijn wordt er door David T. (Max O. was helaas afwezig vanwege de derby tegen WvB) enthousiast en positief gecoacht op balbezit en vooral die bal laag houden en deze het werk laten doen. De spelers pakken dit erg goed op en maken het DZC steeds moeilijker. Aan het eind van het 1e kwartje wordt het harde werken beloond. Tijn jaagt de verdediging van DZC op, verovert de bal, haalt de achterlijn en trekt ‘m op maat voor. Julian heeft de vrije ruimte perfect benut en scoort met een fluwelen volley de openingstreffer.

In het 2e kwartje gaat FC Zutphen op dezelfde voet verder, ook al blijft DZC zich goed verzetten. Duidelijk wordt dat onze kracht vooral zit in het collectief: iedere speler werkt er keihard voor en er wordt echt samen gevoetbald. De bal wordt aan elkaar gegund en posities worden van elkaar overgenomen. Het wachten is dus eigenlijk op de 2e goal: en die valt! Door de korte mandekking wordt de bal op het middenveld gewonnen door Sven en hij stuurt met een strakke pass Ryan weg. Hij laat zijn tegenstander zijn hielen zien en verrast de keeper met een schot tussen zijn benen door (koekoek): 2-0!

In de rust wordt er goed geëvalueerd en worden duidelijke afspraken gemaakt. Voor de kijkers is dit aan het begin van het 3e kwartje heel goed zichtbaar: het baltempo gaat omhoog, het veld wordt bij balbezit lang en breed gemaakt en er wordt strak in de voet gepasst. Maar dat wil niet zeggen dat er niet af en toe een actie mag worden gemaakt; de spelers bij FC Zutphen worden immers gestimuleerd om met lef te voetballen. Met deze gedachte in haar hoofd, speelt Janneke zich op het middenveld prachtig vrij, maakt een flitsende “rush” en schiet voluit richting rechter bovenhoek. Heerlijk! Maar helaas volgt een knappe redding van de keeper. DZC schakelt heel snel om en zo volgt een vliegensvlugge uitbraak: de spits gaat alleen door op Tristan en schiet onhoudbaar binnen. Tsja … een voetbalwet is dat als je zelf niet scoort, de tegenstander in de wedstrijd blijft en hoop houdt: 2-1.

Maar de JO12-1G is veerkrachtig en haalt juist kracht uit deze tegenslag. Dan maar een schepje er bovenop. Van achteruit wordt de aanval opgezet (geen ping-pong voetbal): Julian zakt keurig uit en wordt door Tristan ingespeeld. Hij draait open, passeert z’n mannetje en vindt de goed vrijlopende Nadir. Met een mooie dribbel zoekt Nadir zijn mannetje op en passt precies op tijd op Stan: aannemen, draaien en boem  3-1! Dat is weer een stuk lekkerder voetballen (en kijken).

Nog één kwartje te gaan… De voetbalmachine is nu goed geolied en op volle stoom, FC Zutphen is niet meer te houden. Cameraman Jeroen O. kan het spel nauwelijks bijhouden, zo snel gaat de bal van speler naar speler. En dan krijgt Rohan het op zijn heupen. Met zijn bekende rushes en verwoestende schoten weet hij in dit laatste kwartje een hattrick te scoren. DZC kwam er zeker nog af en toe gevaarlijk door en wist nog 1 keer te scoren, maar daarna ging het slot erop: Bauke heerste achterin, zoals de hele wedstrijd, met schitterende verdedigende acties, messcherpe slidings, en zorgde ervoor dat DZC niet verder kwam dan die twee goals en zo stond uiteindelijk een eindstand van 6-2 op het scorebord.

Conclusie: FC Zutphen JO12-1G krijgt wat ze verdient: kampioen in de hoofdklasse. Een prachtig resultaat, maar vooral de manier waarop zij dit hebben bereikt maakt ons trots: SAMEN sterk!

Tekst: Mike Wesselink