Vier het shirt: hartje oranjerood

De KNVB heeft 9, 10 en 11 juni omgedoopt tot Het Nationale Voetbalweekend. Samen met alle voetballers en verenigingen laat de voetbalbond zien hoe mooi en belangrijk het amateurvoetbal is in en voor Nederland.

Vrijdag: shirtjesdag

Op de eerste dag van Het Nationale Voetbalweekend roept de KNVB alle voetballers van Nederland op om zijn of haar voetbalshirt aan te trekken. De bond communiceert daarover het volgende: ‘Met #vierhetshirt dragen we uit wat voetbal voor ons en Nederland betekent. Natuurlijk trek je het aan naar de training, maar ook naar je werk, school, studie, of de supermarkt. Dat levert gegarandeerd gespreksstof op én vrijwel altijd een feest der herkenning. Wie heeft er niet op het veld of langs de lijn gestaan?’

Het FC Zutphen shirt

Natuurlijk zijn wij zelf hartstikke trots op ons oranjerode shirt. Toch? Op de foto bij dit artikel zie je de 6 FC Zutphen leden die in augustus 2006 als eerste samen op de foto gingen in het destijds splinternieuwe FC Zutphen shirt. Het oranjerode shirt werd in 2006 ontworpen en vanaf het seizoen 2006-2007 officieel gebruikt als wedstrijdshirt. In 2006 werd FC Zutphen namelijk opgericht, na een fusie tussen voetbalclubs WHcZ en SV Zutphen. Daardoor was er ook een nieuw tenue nodig. Er kwamen stemrondes, waarbij leden van de clubs konden kiezen uit een viertal ontwerpen.

Aanpassingen in 2023

Het shirt is sinds 2006 lange tijd onveranderd gebleven. Aan het begin van het huidige voetbalseizoen werd een nieuwe versie van het wedstrijdshirt gepresenteerd. De zwarte kraag en boorden zijn gelijk gebleven. Nieuw is de skyline van de stad Zutphen onderaan de rug. En het iconische hartje FCZ heeft een plek gekregen onderaan de rechtermouw.

Trots

Wekelijks dragen we ons shirt met trots. Jij ook? Mail dan jouw foto in FC Zutphen shirt naar webredactie@fczutphen.nl. Dan maken we een mooie verzameling foto’s.