Resultaten van de Verenigkracht scan

Wij willen als club graag vooruit. En ons daarbij op een aantal punten verbeteren. Maar waar gaan we dan mee aan de slag? Om antwoord te krijgen op die vraag hebben we eind januari onder onze leden een vragenlijst uitgezet. Weet je nog? Die vragenlijst heet een Verenigkracht scan en is opgezet door Back2Basics. Ook andere clubs gebruiken deze scan. Er deden 168 leden van FC Zutphen mee. Over dit aantal zijn we tevreden. We vertellen jullie graag wat de uitkomsten zijn.

Kenmerken deelnemers

[ux_image id=”28926″ image_size=”original”]

Wat vinden onze leden belangrijk?

De scan heeft 10 onderwerpen waarop leden feedback konden geven. In de tabel hieronder zie je de 10 onderwerpen. En ook een score van 0 tot 10. De onderwerpen met een hoge score zijn voor de leden het meest belangrijk.

[ux_image id=”28928″ image_size=”original”]

Uitkomst: de onderwerpen (aspecten) ‘organisatie’ en ‘sfeer’ scoren het hoogst. De leden van FC Zutphen vinden deze onderwerpen dus belangrijk.

Hoe scoort FC Zutphen op de onderwerpen?

Hieronder zien jullie een overzicht van de scores die FC Zutphen behaalt op de onderwerpen. Dit is een score op een schaal van 0-5. FC Zutphen scoort boven het landelijke gemiddelde. Dit betekent dat wij op de goede weg zijn. Er zijn 2 zaken die opvallen:

• Met een 3,72 scoren we erg hoog op het onderwerp ‘sfeer’. Dit betekent dat de sfeer op de club voor de leden erg belangrijk is.
  • Op het onderwerp ‘organisatie’ scoren wij een 3,17. Hier valt dus winst te behalen. Want dit onderwerp wordt door leden als een belangrijk onderwerp gezien.

Overzicht scores

[ux_image id=”28927″ image_size=”original”]

Conclusies uit het onderzoek

Hierboven dus een korte samenvatting van de scan. De belangrijkste conclusies:

• Wij scoren boven het landelijk gemiddelde met de scan.
  • Onze leden komen vooral voor 2 zaken naar de club: voetballen en sfeer.
  • De gemiddelde leeftijd van de invallers is met 39 jaar aan de hoge kant. Veel jongere leden hebben de scan niet ingevuld.
  • De invullers vinden het belangrijk dat andere leden bijdragen aan de club door vrijwilligerswerk te doen. Ze geven aan dat hier nog veel winst te behalen valt. Er kunnen meer mensen helpen. Maar taken kunnen ook beter worden verdeeld.

Belangrijkste verbeteringen: 3 thema’s

Wij mogen de conclusie trekken dat FC Zutphen op de goede weg is. Maar dat het ook nodig is om een aantal zaken te verbeteren. We willen daarom samen met een drietal thema’s aan de slag gaan.

1. Een duidelijk vrijwilligersbeleid opstellen, dat o.a. antwoord geeft op de vraag: hoe kunnen we leden meer betrekken bij de club en hoe kunnen we de vrijwilligerstaken beter verdelen? Wij zijn namelijk een club voor en door leden. Dit vraagt betrokkenheid van ouders van spelers en spelers zelf.
  2. Sfeer is voor ons allemaal belangrijk. Dat begint met een goed welkom. Hoe kunnen wij het gevoel van ‘welkom op de club‘ verbeteren? En voor wie en op welke momenten is dit belangrijk? En wat is ervoor nodig om dit te doen?
  3. We zijn een grote club met veel taken en verantwoordelijkheden. Hoe kunnen wij de organisatie verbeteren zodat zaken strakker kunnen worden neergezet en makkelijker geregeld kunnen worden?

Op maandagavond 9 mei van 20.00 – 21.30 uur koppelen wij de hele scan graag aan jullie terug. Wij hopen op een grote opkomst. Daarnaast gaan wij dan ook meteen in gesprek met jullie over de 3 thema’s. Wij hopen jullie allemaal te zien!

Ja, ik kom naar de presentatie van de uitkomsten van de scan