Op maandagochtend bij FC Zutphen: volop onderhoud en recycling

Het is genieten als je op een vroege maandagochtend, met prachtig zonnig weer, Sportpark ’t Meijerink op fietst. Het valt op dat het er schoon is. Joop Hondelink heeft er in alle vroegte voor gezorgd dat al het zwerfvuil van het sportpark en de parkeerplaatsen verdwenen is. Maar er valt nog veel meer op…

Nieuwe banken bij de dug-outs

In de vroege ochtendzon zijn 3 mannen druk aan het werk. Het zijn Piet Ellens, Ton Luijkman en Jan Nijendijk. Ze graven gaten om nieuwe banken naast de dug-outs op veld 2 te plaatsen. Dat valt nog niet mee en het vraagt om kracht en uithoudingsvermogen. De lemen ondergrond werkt ook niet bepaald mee.

Na ruim een uur gereed

Een goed uur later is het werk grotendeels klaar en kan het beton uitharden. Ton Luijkman heeft met de golfkar de banken uit het magazijn gehaald. Ze zien er keurig afgewerkt uit. Piet Ellens heeft gezorgd voor het laswerk en daarna samen met Theo Heuvelink het afgemonteerde geheel fraai geschilderd in de clubkleuren van FC Zutphen.

Piet Ellens als initiator

Piet Ellens blijft het liefst op de achtergrond. Maar hij blijkt wel de grote initiator van de verbeteringen van de dug-outs te zijn. ‘Ik kreeg een tip van de gemeente Borculo. Daar werd een oud pannaveld afgebroken en er was materiaal over. Dus daar komt het ijzerwerk wat we nu bij FC Zutphen gebruiken vandaan.’ Met 6 man hebben ze het sloopwerk in Borculo verricht. Vervolgens is Piet, als lasdeskundige, een aantal weken bezig geweest om de oude materialen weer te recyclen tot keurig uitziende banken. En dat ziet er mooi uit en het is duurzaam bovendien, om van oud sloopmateriaal weer iets nieuws te maken.

Veel werkzaamheden

Er is deze morgen weer veel te doen bij FC Zutphen. Dik Vosselman zorgt voor dat het welkomstbord wordt aangepast. Daarop lees je welke wedstrijd er zaterdag op het programma staat. Gerrit van Dongeren en Joop Vreman zijn druk bezig met het onderhoud van de velden en plantsoenen. Binnen maken Gerrit Aarnoudse en Hans Nolsen de vloeren schoon. En Dick Somsen en Gerrit Westervelt richten zich op de kleedkamers. Henk Wevers is druk met het ordenen van de keuken.

Tijd voor de koffie

Rond 10.00 uur is het tijd voor de koffie. Gerrit Aarnoudse biedt als een echte gastheer de mensen meteen koffie aan. Het is ondertussen een gezellige boel. De ene vrijwilliger weet het nog beter te vertellen dan de andere. De aanwijzingen vliegen over tafel. Maar er wordt vooral veel gelachen. Zo is het zeker geen straf om op maandagochtend rond te kijken bij FC Zutphen. Want daar is altijd wat te doen.