FC Zutphen (zat) wint in slotfase bij Uni VV: 0-2

FC Zutphen heeft afgelopen zaterdag in Nijmegen goede zaken gedaan door tegen een zwaar op de verdediging leunende tegenstander met 2-0 te winnen. Koploper OVC “85 wist met de hakken over de sloot in Eefde te winnen met 1-2, maar nummer 2 ESA verloor in Velp tegen DVOV met 2-1. Hierdoor staat FC Zutphen nu alleen op de 2e plaats met 2 punten achterstand. De winst in Nijmegen krijgt daardoor toch wat extra glans.

FC Zutphen miste in deze wedstrijd Jelle Macare, Luuk Meijer en Jan van der Mark. Hierdoor speelde David te Slaa op het middenveld en Hidde Ruessink samen met Hidde van Kalker centraal achterin. Sem Veeger startte in de spitspositie waardoor Niek Bakkerweerd op de bank begon. FC Zutphen had de eerste helft heel veel balbezit, maar schiep te weinig doelrijpe kansen, waardoor het zichzelf moeilijk maakte.

FC Zutphen startte op de wijze zoals de technische staf dat graag ziet. Op een dominante wijze werd de tegenstander onder druk gezet. Op het middenveld speelden Lars Huber en Rik Vlutters een een zeer goede partij en ontpopte David te Slaa zich als een speler die prima de bal veroverde en de hele wedstrijd geen foutieve pass af leverde. De gastheren uit Nijmegen waren daardoor gedwongen om met man en macht te verdedigen, en dat deden ze goed.

FC Zutphen had moeite met de eindpass en er ontbrak ook enig geluk. Een goede actie van David te Slaa werd in de kiem gesmoord door hands binnen de 16 meter, maar de verder goed leidende scheidsrechter liet doorspelen. Even later was het de hard werkende Nathan Greven die zijn schot net over zag gaan, maar de overtuiging daarachter werd gemist. Zijn collega spits, Sem Veeger, had eveneens geen geluk, omdat zijn kopbal net naast het doel belandde. Vlak voor rust werd een goed genomen vrije trap van Nathan Greven door de doelman tot corner verwerkt.

De ruststand was daardoor dubbel blank.

In de rust brachten de beide trainers in de persoon van Niek Bakkerweerd een extra spits in voor verdediger Koen Hulleman.

En dat zette nog meer druk op UNI VV.

Sem Veeger miste een enorme kans om de score te openen na een goede actie van Nathan Greven. En even later miste laatstgenoemde zelf toen hij alleen voor de doelman op dook maar niet wist te scoren.

Kopballen van Sem Veeger en Nathan Greven belandden net naast het doel na mooie aanvallen over de vleugel. En opnieuw was er pech dat de scheidsrechter de bal niet op de stip legde nadat Nathan Greven onderuit werd gehaald.

In de 70e minuut viel de dik verdiende 0-1. Een goed genomen corner veroorzaakte een scrimage in de doelmond, waarbij de handige Lars Huber slim profiteerde door de bal uiteindelijk in het doel te werken.

Even later was het de continu dreigende Jesse de Vries die zijn schot net naast zag gaan na een mooie actie.

Maar in de 80e minuut was het Rik Vlutters, de andere uitblinker, die een prachtige aanval af rondde waarvan Lars Huber aan de basis stond.

FC Zutphen had in de laatste 10 minuten de score nog verder kunnen opvoeren door Rik Vlutters, Sem Veeger en Niek Bakkerweerd, maar de stug verdedigende thuisploeg hield de schade beperkt.

Opstelling FC Zutphen: Marijn Sangers, Koen Hulleman ( 46. Niek Bakkerweerd), Hidde van Kalker, Hidde Ruessink, Khen Bakkerweerd, Lars Huber, David te Slaa, Rik Vlutters, Jesse de Vries, Sem Veeger, Nathan Greven.

GJN