FC Zutphen verliest nipt met 2-3 van Go Ahead Eagles O21

Op een sfeervol sportpark ’t Meijerink speelde het 1e elftal donderdagavond vriendschappelijk tegen Jong Go Ahead Eagles. Voorafgaand aan de wedstrijd vond de finale van de voetbal driedaagse plaats, waaraan maar liefst 96 kinderen deel namen. In de rust vond de prijsuitreiking plaats.

Beide teams speelden de 1e helft in hoog tempo en felle duels werden niet geschuwd. De 2 ploegen maakten een fitte indruk. Go Ahead traint dagelijks en de Zutphenaren hadden dat afgelopen week ook gedaan in het trainingskamp in Oostenrijk. En dat was in de wedstrijd duidelijk te zien.

In de 1e helft waren er 2 goede kansen voor de handige Jay van Ooyen, maar hij miste precisie. Dat gold ook voor Jesse de Vries die na een prachtige diepte bal net over schoot.
Toch gingen de Zutphenaren met een voorsprong rusten. Een prachtige aanval waarvan Rik Vlutters aan de basis stond, en waarbij hij Nathan Greven aan het werk zette. Nathan Greven speelde een sterke partij waarin hij excelleerde in de duels, maar ook nog wel eens slordig was in de passing, had geluk dat hij in het felle duel met de Go Ahead verdediger mocht doorgaan. Hij gaf een prachtige voorzet op Jesse de Vries die de 1-0 de touwen in joeg.

FC Zutphen speelde in die fase gretig en bezat de absolute wil om de bal te willen hebben. Ook achterin had men de zaak goed op orde met een degelijk keepende Joey Wolsink en Luuk Meijer die het als centrale verdediger voortreffelijk deed.

Na de rust kregen de Zutphenaren het moeilijker met het hoge tempo. Floris de Boer werd vervangen door Timon Kuiper. Toch werd het bijna 2-0. Een prima actie van Nathan Greven bracht hem in kansrijke positie. Zijn schot stuitte op doelman Shawn Veldhuis, die het harde schot niet klemvast had. Jesse de Vries kon de terug springende bal echter net niet afronden. Hij stuitte opnieuw op de doelman.

Rond de 70e minuut gaf FC Zutphen de wedstrijd in 5 minuten uit handen. De oorzaak was dat enige minuten daarvoor er enkele wissels plaats vonden waardoor de verdediging op diverse plaatsen moest worden gewijzigd. Dat werd de ploeg fataal tegen deze slimme en technisch vaardige tegenstander, die iedere fout direct af straft.

De sterk spelende Milan Beumer schoot na een prachtige aanval de bal in de kruising, en 2 minuten later was het 1-2 na zwak verdedigen waardoor Milan Beumer opnieuw kon scoren.

De verdediging van FC Zutphen wist even niet hoe ze het had, en dat leverde weer enige minuten later de 1-3 op van Olaf Kok.

Daarna herpakten de Zutphenaren zich, en werd de organisatie weer op orde gebracht. En dat was knap, aangezien diverse spelers bij Go Ahead met kramp te maken kregen in deze pittige wedstrijd.

Voorin bij FC Zutphen bleven Jesse de Vries en Nathan Greven continu dreigend. En dat leverde in de 80e minuut de 2-3 op. Een prachtige pass van Nathan Greven op Jesse de Vries bracht de Zutphen spits in stelling, waarna hij raak schoot.

FC Zutphen probeerde daarna met man en macht de gelijkmaker te forceren, maar zo ver lieten de mannen uit Deventer het niet komen. Zij bleven overeind, en gingen met een zwaar bevochten 2-3 overwinning naar huis.

FC Zutphen start zaterdag met de 1e bekerwedstrijd in Heerde tegen SEH.

[foogallery id=”20747″]

(Foto’s Hans ten Brinke)