FC Zutphen neemt na rust afstand van Uni VV: 3-0

FC Zutphen behaalde een moeizame maar verdiende overwinning op het Nijmeegse Uni VV. Dit ging niet zonder slag of stoot. De Nijmegenaren blijken een stugge tegenstander te zijn die compact speelt en weinig ruimte weggeeft. In het vorige seizoen boden zij steeds goed tegenstand en wist Zutphen tweemaal moeizaam te winnen. Ook vandaag duurde het tot de 65ste minuut, toen Nathan Greven de bevrijdende 1-0 met een prachtige zweefduik wist binnen te koppen.

[ux_image id=”16668″ image_size=”original” caption=”true”]

[gap]

Eentonige wedstrijd

Tot die tijd was het een eentonige wedstrijd waarbij FC Zutphen volop aanviel, maar te slordig was om effectief te zijn. Uni VV speelde naar vermogen en trok een muur op voor het doel van de goed keepende Mark van de Haar. Tekenend is dat FC Zutphen keeper Joey Wolsink de gehele wedstrijd geen schot op doel heeft gekregen en slechts door terugspelen de bal mocht beroeren.

Blessure Rik Vlutters

FC Zutphen trok vanaf het begin vol ten aanval. Het tempo lag echter te laag en er zaten te veel slordigheden in de passing. Veel doelrijpe kansen ontstonden er daardoor niet. In de 22ste minuut viel de slimme middenvelder Rik Vlutters geblesseerd uit en werd vervangen door een energiek spelende Lucas Hengstenberg. In de eerste helft waren de schoten en kopballen op doel te slap of niet voldoende doelgericht. De ruststand was derhalve 0-0.

Beide teams bleven in de rust op de tribune, dronken daar hun bekertje thee en luisterden naar de tactische aanwijzingen van beide trainers voor de tweede helft.

Nathan Greven scoort de bevrijdende 1-0

Na de rust dringt FC Zutphen meer aan. Er ontstaan wat kansen, maar wederom stond het vizier van de spitsen niet op scherp. Tot de 65ste minuut. Een hoekschop werd kort genomen en aanvoerder David te Slaa, die later werd gekroond tot Man of the Match, gaf de bal strak voor waar de altijd ijverige Nathan Greven de bal prachtig binnenkopte. Hiermee was de zwart witte muur uit Nijmegen geslecht.

Macaré en Meijer scoren

De vermoeidheid sloop binnen bij het sympathieke (ex)studententeam en FC Zutphen ging gretig door. Dit resulteerde in de 2-0 door de attent reagerende Jelle Macaré, die een voorzet van rechts bij de tweede paal binnen gleed. De derde goal was een beauty van Luuk Meijer die de bal met zijn linkerbeen vanaf de zestienmeterlijn zuiver binnen schoot.

Al met al een positief resultaat waarbij de Zutphenaren ook na een moeizaam begin geduldig bleven en de wedstrijd professioneel afmaakten. Geduld en concentratie zullen dit seizoen vaker nodig zijn in een competitie waarin de krachtverschillen tussen de verschillende teams vaak groot zijn. Nog een eervolle vermelding voor de zeer goed leidende scheidsrechter mevrouw F. Hoogendijk uit Enschede.

Opstelling FC Zutphen

Joey Wolsink; Niek Bakkerweerd, David te Slaa, Hidde van Kalker, Khen Bakkerweerd; Timon Kuiper, Rik Vlutters (Lucas Hengstenberg), Luuk Meijer, Sem Veeger (Koen Hulleman, Nathan Greven, Jelle Macaré

Tekst: René Bickes