Wedstrijdverslag MO13-2 “Iemand de peper gezien?”

FC Zutphen MO13-1 – FC Zutphen MO13-2, 3-0

Na winterstop versie 2.0 van dit jaar mochten we eindelijk, na 4 weken niet gevoetbald te hebben, weer eens voetballen. Alle open dagen en vakanties zitten er weer op en dus is het weer tijd voor voetbal. Uiteraard werd er wel getraind de afgelopen tijd, soms in de zaal, soms op gras en soms in de blubber. Vooral de blubber vonden sommige meiden erg leuk…ouders iets minder.

Na de voetballes in Lochem moesten we vandaag onze tweede competitiewedstrijd helemaal uit spelen tegen onze eigen meiden van de MO13-1. Na de wisseling in onze competitie indeling hadden we het geluk dat we ingedeeld zijn bij teams in de regio, waaronder dus FC Zutphen MO13-1. De meiden van MO13-1 kennen we natuurlijk erg goed. Naast Lois en Tess, waarmee de meesten samen kampioen zijn geworden, kennen we de meiden van het trainingsveld, oefenwedstrijden en de kleedkamer die we vaak met ze delen. Zo’n onderlinge wedstrijd brengt altijd iets extra’s mee.

Behalve één zieke en één uitgeleende speelster, die ons in de rust weer kwam versterken, waren we helemaal compleet. We hadden vandaag ook twee debutanten die voor het eerst een competitiewedstrijd konden spelen. Nikki Liebrand en Charlotte Klijnsma zijn in de winterstop (versie 1.0) bij ons gekomen. Ondanks dat we verloren hebben, leek het er op dat ze plezier hebben gehad. Wat me trouwens opvalt. Wanneer je nieuwe meisjes vraagt waar ze willen staan, kiezen ze altijd voor “voorin”. Verdedigen is blijkbaar erg spannend in het begin.

Na een uitgebreide tactische bespreking van Marc, zelfs ik begreep het en dat wil wat zeggen, waren we klaar voor een snelle warming-up. Er werd gekozen voor een 4-3-3 opstelling om zo het “kluitjesvoetbal” enigszins te beperken en meer ruimte te creëren om te voetballen. De ruimtes waren er af en toe wel, maar het voetballen wilde niet echt lukken. Het werd al snel duidelijk wat het spelbeeld zou zijn die ochtend. MO13-1 zou aanvallen en wij verdedigen. Mede door een solide verdediging en goed keeperswerk van Imke kon de MO13-1 niet echt een vuist maken. Door het zachte veld gleed Imke helaas weg en moest toekijken hoe een zwak schot, die ze normaal gehad zou hebben, langzaam in de goal rolde. 1-0. Door wat ongelukkig verdedigingswerk kon MO13-1 in de eerste helft ook nog 2-0 maken. Rust.

In de rust bleven we op het veld. Des te meer tijd was er om te zoeken naar een bepaald specerij wat duidelijk miste bij een aantal meiden. Je weet wel dat spul dat je ergens steekt waar de zon niet schijnt. Helaas werd het niet gevonden en zagen we de tweede helft veelal hetzelfde spelbeeld. Het coachen van één van de trainers hielp ook niet mee. Niemand kon de overslaande stem verstaan, hoewel het wel voor lachend publiek zorgde.

Oude bekende Tess liet zien over een goeie actie te beschikken en wist nog de 3-0 binnen te schieten. Dat werd uiteindelijk ook de eindstand. Met een korte nabespreking werd nog even duidelijk gemaakt waar we aan moeten werken. In het kort kwam het neer op de volgende punten.

• Inzet
  • Balcontrole
  • Bal willen hebben
  • Passing (vooral naar een medespeler)
  • Rust aan de bal

Oftewel…de basis van voetbal.

Natuurlijk moeten we ons beseffen dat we net begonnen zijn op een heel veld (sommigen überhaupt nieuw begonnen), qua leeftijd vaak jonger zijn en fysiek daardoor (nog wel) minder ontwikkeld dan de tegenstanders. Laten we daarom dit resterende seizoen gebruiken om te groeien. Zolang de meiden plezier houden, want dat is nu éénmaal het belangrijkst, is er niks aan de hand. Zolang de witte zakdoekjes uitblijven, blijft de leiding hun best doen om de meiden ook af en toe voetballend iets bij te brengen.

Op naar volgende week.

Een trainer