Jaaroverzicht 2014

Een jaar met verschillende soorten van afscheid

FC Zutphen Sportcafe

Op 31 maart was het gezellig druk bij het eerste FC Zutphen Sportcafe. Na de introductie van Joop Vreman was het aan presentator en sportjournalist Eddy van der Ley om de avond aan elkaar te praten. Met als gasten Heracles voorzitter Jan Smit en hoofd jeugdopleiding van PSV Art Langeler was dat geen al te zware opgave. Er volgde een boeiende paneldiscussie waarbij diverse onderwerpen en anekdotes de revue passeerden. Ook het aanwezige publiek kreeg voldoende kans vragen af te vuren.

250x FC Zutphen voor Jeroen Luijkman

Jeroen Luijkman werd in mei gehuldigd voor zijn 250e wedstrijd. Bijna 13 seizoenen achtereen speelt Jeroen in de hoofdmacht en naast dit indrukwekkende aantal werd hij ook nog uitgeroepen tot Man van het Seizoen 2013-2014.

Afscheid van 3 iconen

Drie club-iconen nemen op 6 juni afscheid als selectiespeler. Hans Nijland, Wouter de Haan en Wilco van Osch. Een aantrekkelijke afscheidswedstrijd werd gespeeld tussen een team met oud-spelers van W’SSS en WHcZ/FC Zutphen. En ook een team met oud-spelers van Be Quick ’28 uit Zwolle, waar Hans Nijland op het hoogste amateurniveau jaren achtereen furore maakte. Bij Be Quick ’28 speelde onze hoofdtrainer Edwin van Nijen op zijn vertrouwde positie als rechtsachter.

Foto: Ruud Evers

Voor, tijdens en vooral ook na de wedstrijd is er volop gezelligheid. Het is een prachtig weerzien met veel (oud) bekenden. De consumptiebon die je hieronder ziet is bewaard gebleven. En waarschijnlijk is het een van de weinige bonnen die niet is ingeleverd.

Foto: Wilco van Osch

Erelid Henk Wullink sr. overleden

Op zaterdag 21 juni overleed op 94 jarige leeftijd erelid Henk Wullink sr. Hij was een van de leden van het eerste uur van het in 1936 opgerichte SSS. Op de foto toont hij trots de foto’s uit de beginperiode in het boek over de geschiedenis van het Zutphense voetbal. In januari moest de club ook al afscheid nemen van oud-voorzitter en erelid Klaas Kluin. Hij werd 87 jaar en was meer dan meer dan 70 jaar lid van ‘zijn’ club.

Jeugdspeler Rowan Bats slachtoffer MH17 ramp

Ziekte en ouderdom zijn veelal de reden wanneer de club vroegtijdig afscheid moet nemen van een van haar leden. Groot was de ontzetting dan ook toen midden in de zomer het bericht kwam dat Rowen Bats, 12 jaar en speler van FC Zutphen D3, was omgekomen bij de catastrofale vliegramp van de MH17 boven Oekraïne. In het clubhuis werd een herdenkingsochtend gehouden voor ouders en spelers van D3.

Steeds meer meisjes kiezen voor FC Zutphen

Het aantal meisjes dat kiest voor de voetbalsport is de laatste jaren sterk toegenomen. Zo ook bij FC Zutphen. Dit seizoen heeft de club in elke leeftijdscategorie, van A t/m E, een meisjesteam wat speelt in een meisjescompetitie. Om deze categorie te promoten werd er in mei een vriendinnendag georganiseerd en houdt de Girls Academy van de FC Zutphen Voetbalschool een Voetbaldriedaagse in de herfstvakantie.

Presentatiedag opnieuw een succes

De druk bezochte jaarlijkse presentatiedag werd gehouden op 29 augustus. Alle teams kregen de kans zich te presenteren en werden door Paul Botden op de foto gezet. Ook was er de uitreiking van de 2e editie van het FC Zutphen magazine ‘Doel’, wederom een prachtexemplaar!

FC Zutphen start Voetbalschool

In september start FC Zutphen met een Voetbalschool voor de jeugd. Er is een jongensafdeling (Boys Academy) en een meisjesafdeling (Girls Academy). De voetbalschool richt zich op het technische aspect van de individuele voetballer en bestaat uit trainingen in een periode in het najaar en in het voorjaar. Extra activiteiten vinden plaats in de schoolvakanties. De trainingen worden gegeven door gecertificeerde trainers.

Enkele statistieken van het voetbalseizoen 2013-2014

Eindklassering seizoen 2013-2014